tibnorsailing.se © • Anders Hellberg

 

 

Tibnor Segelcharter och konferens

 

Tibnor Sailing

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redan på Åland och i Åboland finns ett antal fina hamnar. Kökar är ett speciellt skärgårdssamhälle och Utö nere i sydost är en mycket särpräglad ö med en fin liten by. Här ligger vi för ankar i den skyddade fladen eftersom det är mycket trångt vid bryggorna.

Jurmo är en av Östersjöns häftigaste öar, det ska kunna gå för Tibban att komma in i den trånga hamnen.

Härifrån kan vi gå förbi Borstö till den läckra trästaden Hangö eller tvärs över havet till Estland.

 

Estland är fortfarande förhållandevis billigt och har ett antal fina hamnar för Tibban. Lehtma på Dagös nordspets är en utmärkt hamn och Dagö en speciell ö som påminner om svenskt 60-tal. 

Tallinn är en sevärd stad, där man ligger i den gamla olympiahamnen Pirita.

Vergi och gamla Narva öster om Tallinn vore spännande nya hamnar.

Inne i Finska viken finns några fina finska städer som Fredrikshamn (Hamina) och Kotka.

Helsingfors är en fantastisk stad att angöra med båt.

 

Jag ska undersöka möjligheterna för S:t Petersburg, men det brukar kräva ett omfattande pappersarbete. 

 

Vi kan också alternativt gå längre söderut innanför de stora öarna i Estland där Runö mitt i Rigabukten är en pärla och ön Kihnu vore en ny erfarenhet. I storstaden Riga har Tibban aldrig varit, det vore en upplevelse.

 

Tiden blir från första veckan i juli till och med andra veckan i augusti - alltså veckorna 27 till och med 32, drygt sex veckor. Tibnor utgår från Mariehamn på Åland.

 

Kostnad:

Vi delar på kostnaderna för bränsle, mat och hamnavgifter plus en liten slant till fartyget. Räkna med kanske 1 500-2 000 kronor per person och vecka, allt inräknat.

 

En mycket preliminär planering ser ut så här:

Vecka 1 (v 27, 4-10 juli): Åland och Åboland.

Vecka 2 (v 28, 11-17 juli): norra Estland.
Vecka 3 (v 29, 18-24 juli): södra Estland och Lettland, Rigabukten.
Vecka 4 (v 30, 25-31 juli): norrut, Tallinn.
Vecka 5 (v 31, 1-7 augusti): Finska viken österut.
Vecka 6 (v 32, 8-14 augusti): Helsingfors och hem till Mariehamn.

 

Detta är alltså preliminärt och kan komma att ändras. Men det kanske fungerar som underlag för en planering.

 

Följ med hela eller delar av tiden, dock minst en vecka för att vara rimligt praktiska. Möjligheterna att mönstra på och av i Finland och Baltikum är mycket goda, med förhållandevis små avstånd och bra kommunikationer med färja och buss.

 

Vänta inte för länge, antalet kojplatser är begränsat till 10-12.

 

/Anders H

Skeppare

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sommar 2011

 

Nordsjön, S:t Petersburg eller Åland och Åboland är möjliga alternativ i sommar.

 

Följ med s/v Tibnor i sommar på längre eller kortare färd.

Den sannolika tiden är juni och juli. I augusti har fartyget troligen andra åtaganden.

 

Att segla ett sådant här fartyg till havs är en upplevelse man aldrig glömmer. Man behöver inte ha seglat den här typen av fartyg tidigare, men det är bra om man har satt sin fot på en båt någon gång. Den stora gaffelriggen går ganska snabbt att lära sig. Det är inte nödvändigt att vara erfaren långseglare, men en fördel om man har skotat hem på kryss någon gång.

 

Vi delar på kostnaderna för bränsle, mat och hamnavgifter.

 

Anmäl intresse på mailen under fliken "kontakt" ovan eller slå en signal.

 

Mer information om sommaren kommer här under tidig vår.

 

/Anders H

Skeppare

 

 

Sommar 2011

 

Följ med det svenska segel-fartyget Tibnor i sommar till Åboland, Baltikum och Finska viken.

 

Anmäl intresse eller frågor på mail eller telefon här:  Kontakt

 

Alltså inga väldigt långa seglingar i år, men varför segla långt bort när hemmavattnen är bland de finaste i världen.

 

Att segla ett sådant här fartyg till havs är en upplevelse man aldrig glömmer. Man behöver inte ha seglat den här typen av fartyg tidigare, men det är kanske bra om man har satt sin fot på en båt någon gång. Den stora gaffelriggen går ganska snabbt att lära sig. Det är inte nödvändigt att vara erfaren långseglare. Det finns alltid rutinerade seglare ombord, så även ni som vill lära er grunderna är välkomna.